A arte que rachou coa norma: segunda parte

A arte que rachou coa norma: segunda parte

Cultura

A arte que rachou coa norma: segunda parte

As artistas da segunda metade do S. XX que cambiaron os esquemas da arte e a sociedade

4 febrero, 2024 05:00

No artigo anterior, “A arte que rachou coa norma: primeira parte”, o foco estaba nalgunhas das artistas da primeira metade do século XX e ata os anos sesenta. Artistas como Louise Bourgeois, Yoko Ono, Faith Ringgold, Nam June Paik ou as creadoras e integrantes da Womanhouse (1972) que, de lado doutras, abriron e asentaron as bases cara un cambio real na maneira de entender a arte, facendo denuncia social e centrándose na transmisión da mensaxe e nas emocións, creando desde a verdade e rachando coa técnica e coas normas.

Para entender o panorama artístico da segunda metade do século XX, é preciso falar da arte en acción e da ‘avoa das performances’: Marina Abramović. Ela, forte e fráxil á vez, comprometida e sensible, realiza as performances art sentindo o mundo a través da experiencia persoal do propio corpo. Usa unha linguaxe para sentir o mundo e a súa enerxía coma un sistema de comunicación non estritamente verbal ou visual, senón de maneira máis profunda, servíndose de recursos como as vídeo-instalacións (accións rexistradas en vídeo en ambientacións teatrais dramáticas). A súa idea era establecer un diálogo enerxético cos espectadores e espectadoras, no mesmo estilo da xeración de Carole Schneemann, Gina Pane, Bruce Nauman, Vito Acconci, Chris Burden ou Joseph Beuys.

Aínda que non era o seu obxectivo, as primeiras performances de Abramović foron un escándalo por atreverse a experimentar cos límites do corpo humano e coa moralidade dos espectadores, e facelo ademais co-participando co público, atravesando nesta relación a fronteira do físico e mental da súa condición humana, saíndo do convencional e politicamente correcto.

Pode que a obra máis estudada (mesmo no eido da socioloxía) sexa Ritmo 0, coa que a artista aborda o moito que afecta e cohibe a resposta dos outros ante as propias accións, tratando temas como a a necesidade de dominación sobre os demais, a vulnerabilidade duns e o sentido de superioridade doutros.

Ritmo 0, Marina Abramović, Studio Morra de Nápoles, 1974 (Imaxe: Arthive, 2024)

Ritmo 0, Marina Abramović, Studio Morra de Nápoles, 1974 (Imaxe: Arthive, 2024)

Entre 1974 e 1979, Judy Chicago faría The Dinner Party, unha cea nunha mesa con manteis onde ela mesma teceu os nomes de mulleres que pasaron á historia por romperen barreiras e, sobre os manteis, pratos con figuras abstractas que lembran as formas das vulvas ou vaxinas.

Judy Chicago. Imaxe: Press Image

Judy Chicago. Imaxe: Press Image

Mary Beth Edelson cultiva os vínculos entre o feminino e o seu entorno recollendo receitas da psicoloxía junguiana para crear obras rituais como o famoso Gate of Home (1977), e outras obras artísticas coas que fai memoria dos millóns de mulleres queimadas por seren acusadas de bruxería na era cristiá.

Relacionado coa santería cubana e mesturando land art e povera, Ana Mendieta (Cuba, 1948) realiza traballos como Dando vida, sendo o máis reivindicativo Rape Scene (1972), onde escenifica a violación sufrida por unha estudante do campus da Universidad de Iowa. Na imaxe, outra obra na cal a artista se fotografou a cara deformada ao pegala contra un vidro, xogando coas posibilidades da carne como materia e do corpo como parte da obra.

Ana Mendieta,Cristal no corpo(Glass on body), performance, Universidade de Iowa, 1972.

Ana Mendieta,Cristal no corpo(Glass on body), performance, Universidade de Iowa, 1972.

Tamén destacan as manifestacións / accións, feitas por Suzanne Lacy e Leslie Labowitz, en torno á violencia exercida contra a muller denunciando o alarmante número de casos de violacións que ocorrían e seguen a ocorrer a diario nos Estados Unidos. Carolee Schneeman (que xa nos anos sesenta destaca en traballos relacionados co happening e o accionismo vienés) volve ós EEUU tras unha prolongada estancia en Europa, levando a cabo Interior Scroll, performance realizada só ante mulleres en 1975, e anos despois ante o público masculino e feminino. Non podo quedar de lado a labor de Barbara Kruger que compuxo mediante o uso de texto e imaxe algunhas das obras máis convincentes da década dos anos oitenta inspirándose na linguaxe e recursos publicitarios. Your body is a battleground (O teu corpo é un campo de batalla) é unha das máis coñecidas xa que foi imaxe de campañas feministas e usada para convocar a manifestación proabortista en 1989.

Barbara Kruger,Sen título(O teu corpo é un campo de batalla), 1989. (Imaxe: ResearchGate)

Barbara Kruger,Sen título(O teu corpo é un campo de batalla), 1989. (Imaxe: ResearchGate)

Na segunda metade do século XX, a arte feminista desenvólvese á par da liberación gay, que de seguida troca nunha resposta á crise da SIDA, aínda sendo a arte lésbica menos recoñecida e pública cá homosexual masculina. Unha das publicacións máis completas sobre a actividade de artistas lesbianas sexa A perspectiva sexual: homosexualidade e arte nos últimos 100 anos en Occidente, de Emmanuel Cooper, e unha dos mostras máis relevantes sobre a crise do SIDA fíxoa a artista estadounidense Karen Finley, quen perdeu varios amigos por esta enfermidade. A súa performance A cadeira baleira (1963), (un asento como un trono adornado con flores, follas e musgo, fronte a dúas cadeiras sen adorno) fai reflexionar sobre a aflición e a perda.

E da perda tratan tamén as obras de Shirin Neshat que reivindica desde o eido da fotografía o papel da muller nas sociedades islámicas contemporáneas. A día de hoxe, segue a traballar no ámbito audiovisual recibindo importantes premios e galardóns por varias das súas obras fotográficas e cinematográficas.

© 1999 Shirin Neshat Fotografía das ‘Rapture Serie’ 1999. (Imaxe: Art Institvte Chicago)

© 1999 Shirin Neshat Fotografía das ‘Rapture Serie’ 1999. (Imaxe: Art Institvte Chicago)

Estas artistas compartiron a necesidade de reivindicar o seu lugar e os seus dereitos e os de outras evitando usar medios que as comparasen coa tradición masculina en pintura e escultura, especializándose no vídeo e na performance como tácticas de choque, fuxindo do academicismo e do moralismo tradicional para cambiar o mundo. A arte contemporánea non podería ser comprendida sen a pegada que elas deixaron ó escribir, por veces en condicións adversas, cadanseu relato dentro da Historia e da Historia da Arte.

Bibliografía

Abramović, M. (2002) Marina Abramović. Milano: Charta.

Abramović, M., J., R.L.P. and Wulffen, T. (1998) The bridge (El Puente): Marina Abramović, exposición retrospectiva. Valencia: Editado por Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

Abramović, M. (1998) Performing body. Milano: Charta.

Aliaga, J.V. (2004) Arte y Cuestiones de género: Una Travesía del Siglo XX. San Sebastián: Nerea.

Combalia Dexeus, V. (2006). Amazonas con pincel. Barcelona: Ediciones Destino.

Smith, E.L. (1994) Movimientos artisticos Desde 1945. España: Ediciones Destino.